60: KİTAP YORUMU : Bir Devrin Destanı

Kitap Yorumları, Bir Devrin Destanı, Ozan Arif, Hamle Yayınları, Edebiyat, Şiir

Kitabın Adı: Bir Devrin Destanı
Yazar: Ozan Arif
Sayfa Sayısı: 288
ISBN: 975541021X
Yayınevi: Hamle Yayınları
Kitabın Türü: Edebiyat, Şiir

KİTAP HAKKINDA


Tevellüt; kırkdokuz, adım Arif'tir.
Soyadım kütükte Şirin bilinir.
Giresun, Alucra, Hapu köyünden,
Soyumu sopumu sorun bilinir.

Ozan diye tanır tanıyan beni,
Gönlümde yaşatmam garezi, kini,
Velakin memleket, millet haini
Olanlarla aram serin bilinir.
(Arka Kapak)

ÇEKİLİŞTE SON 48 SAAT


KİTAP YORUMU


Cahil Okur’dan herkese selamlar…

Blogun 60. kitabı ile karşınızdayım. Bu ara şiir kitaplarına sarmış durumdayım. Az sonra size alınış hikayesini de anlatacağım Ozan Arif’in Bir Devrin Destanı kitabı ile karşınızdayım bugün. Benim için önemli bir eserdi. Hemen değerlendirmeye geçiyorum.

  1. İçerik Yorumu

Ozan Arif şiirlerini genellikle kliplerinden dinleyen bir adamımdır. İçindi bulunduğum siyasi yapıyla olan bağlantısı nedeniyle sık sık karşılaştığım bir ozan olması nedeniyle kendisine yabancı değildim. Kitabı alma sebebim de aslında yine aynı sebeple oldu.

“Aa, bu adam bizden alayım da bir okuyum” durumu yok ama onu hemen belirteyim. Kitap Soma Ülkü Ocakları’nın yıllar önce kapanmış olan İstasyon İrtibat Bürosu’nun kaşesine sahipti. İkinci el kitaplar arasında bulduğum bu eser bu nedenle benim için özel bir anlam taşıyordu. Ve sonuçta 2 liralık bir bedelle kitaba sahip oldum.

Bu kısa hikaye ardından hemen değerlendirmeye geçeyim sizi daha faza bunaltmadan. Çoğunluğu Ozan Arif’in sürgün yıllarında Almanya’da ve dünyanın çeşitli ülkelerinde yazdığı şiirlerden oluşan bir kitap Bir Devrin Destanı.

Şiirlerin içinde Ozan Arif’in 80-90 yılları arasına ülke siyasetine yönelik duygu ve düşünceleri yanı sıra gurbetçilik kavramının bir insana neler yaşatabileceğinin cevapları bulunmakta.

Genel anlamda basit ve cinaslı kafiyelerin hakim olduğu şiirlerde anlatım tarzı bazen okuyanı etkilese de bazen de zorlama yazılmış izlenimine kapılmıyorsunuz değil. Her şeye rağmen bence güzel bir okumaydı. Hanemize 1 puan daha yazdırmış olduk.

İçerik Puanım 5 üzerinden 4,7

  1. Yazım Dili Yorumu

Ben Ozan Arif’in konulara bakışını seven bir adamım. Şiirlerinde kullanılan dilin bizden ve samimi olduğunu belirtmek isterim. Kendisini bu kadar iyi yapan sebeplerden birisi bu bence. Yazım dili bu anlamda benden tam not aldı.

Yazım Dile Puanım 5 üzerinden 4,7

  1. Yapısal Yorum

Hamle Yayınları’ndan ilk defa bir kitap okuyorum. Önsöz’de yazdıklarının bir hayli politik olmasını ve kitabın eskiliğini bir kenara bırakırsak, yapısal anlamda başarılı bir kitap olduğunu söyleyebilirim. Kapak baskısı kötü mü yoksa yıpranmışlıktan bu bu haldeyd bilmiyorum ama biraz karanlık olmuş gibi geldi bana.

Yapısal Durum Puanım 5 üzerinden 4,6

SEÇTİĞİM SÖZLER


"Şairleri haykırmayan bir millet, sevenleri toprak olmuş öksüz çocuk gibidir..." (Sayfa 9)

Bilirsiniz, eski Ocak nasıldı?
Bak! Üstüne kara kazan asıldı  (Sayfa 34)

Ülkücülük dertse bile
Ben bu derdibn aşığıyım.  (Sayfa 40)

Vallahi susamış, arıyor vatan
Yeni bir kumandan, yepyeni bir han
Ben diyeyim Fatih, sen de Alparslan,
Çıkmayınca bu memleket düzelmez!  (Sayfa 60)

Atatürk maskesi, hayran firenge
Bak! Şimdi de girdi Kemalist renge,
Her devrin köpeği şu pezevenge,
Uyarsanız yazık olur vatana.  (Sayfa 68)

Arif der ki; hakkı ile övelim...
Sakız mıdır ağzımızda gevelim...
Atatürk'ü Fatih gibi sevelim...
Fakat zorla taptırmayın efendim..! (Sayfa 75)

"İrade-i Millet" edilmiş talan.
Sendika hikaye, sözleşme yalan,
Dernekler-mernekler, partiler filan;
İstenmeden doğan döle benziyor!  (Sayfa 121)

Türkiye müslüman, biri sorsa!
En baştaki adam orucu yerse(!)
Bu millet onu da ekranda görse;
Kim uyar dinime, töreme dedi. (Sayfa 126)

"Hangi iradeye layıksa millet,
O şekil idare edilir elbet"
Rahmani değilse bir devlet.
O zaman kuzgunu leşe döndürür  (Sayfa 170)

Türk emsalsiz, Türk eşsiz.
Ölürse Arif ölsün,
Türk ne yapar, Türkeşsiz?  (Sayfa 178)



4 yorum:

  1. aslında şiir kitaplarını filan pek sevmiyorum. belki kötü bir özellik ama bazı şairlerin şiirlerini okurken sıkılıyorum. ama buna bir şans verilebilir. seçtiğin dizeler çok güzel. ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Begenmene sevındım, kitabı bulmak zor olabilir ama şimdiden uyarayım

      Sil
    2. Okumak isteyen bir yolunu bulur kanısındayım :)

      Sil
    3. Aynen oyle :D Haklısın bu konuda

      Sil

Yorumlarınız Bizim İçin Önemlidir

Blogger tarafından desteklenmektedir.